REO Veiling op internationale AGF-afspraak Fruit Logistica

Van 6 tot en met 8 februari was de ‘Messe Berlin’ opnieuw het toneel voor ‘Fruit Logistica’, de grootste internationale groente- en fruitbeurs van de wereld. Meer dan 78.000 bezoekers uit 135 landen en 3.200 standhouders uit 90 landen maakten duidelijk dat de vakbeurs begin februari een overzicht biedt van het volledige landschap in de verse fruit- en groentesector. Dit jaar lag de focus op innovaties, duurzame ontwikkelingen en een verdere internationalisering van de groente- en fruithandel.

Berlijn blijft de plaats bij uitstek om het internationale netwerk die de REO Veiling in de afgelopen jaren heeft uitgebouwd op een zeer efficiënte manier te versterken. Traditioneel heeft de REO Veiling een vaste stek van enkele vierkante meters in de VLAM-groepsstand. Dit laat toe om onze huismerken en REO-producten in diverse verpakkingen te promoten en er met de nodige discretie vergaderd kan worden met potentiële of vaste klanten en leveranciers. VLAM zorgde als promotie-organisatie ook dit jaar voor de opbouw en de aankleding van de groepsstand en voor de nodige promotionele ondersteuning. Naast de REO Veiling stonden 17 groente- en fruitbedrijven, 6 leveranciers van aardappelen en 5 leveranciers van fruitbomen op de Belgische groepsstand. Andere Belgische bedrijven kozen voor een eigen beursstand, maar de keuze van de REO Veiling om zich aan te sluiten bij VLAM zorgt voor een beperkte (logistieke) kost en laat bovendien toe dat de marktmanagers van onze commerciële afdeling niet aan een eigen beursplek gebonden waren en vlot hun weg vonden naar bestaande klanten en nieuwe prospecten die verspreid stonden op de 180.000 beschikbare vierkante meters expositieruimte in 26 beurshallen.

Elk jaar eisen enkele hoofdthema’s heel wat aandacht van de exposanten en beursbezoekers op. Dit jaar waren duurzaamheid en milieu dé gespreksthema’s op de 27ste Fruit Logistica. In dit opzicht kon de voorstelling van de vernieuwde visie op ‘Responsibly Fresh’ niet beter worden gelanceerd dan op Fruit Logistica. Verder kregen de biologische producten van de REO Veiling opvallend veel aandacht. De REO Veiling nam dan ook een plaatsje in op de ‘organic route’ die door de beursorganisatie was uitgetekend. Een belangrijk aandachtspunt naar de toekomst wordt uiteraard het beperken van afval, zeker als het plastic betreft. Op de beurs stelden heel wat leveranciers innovatieve alternatieven voor plastic punnets en omverpakkingen voor.

 

Een ander belangrijk gespreksthema op Fruit Logistica was internationalisering. Het item is ook voor onze coöperatie een belangrijk gegeven. Het groeiend chauvinisme van consumenten richting groenten en fruit is een feit. Elk land promoot zijn lokale producten op de thuismarkt. In dit opzicht helpt het om lokaal product aan te bieden aan de plaatselijke retail. Dit lokaal product kan dan als locomotief dienen om ook andere producten van een andere oorsprong vlot tot in de winkelrekken te krijgen. De stappen die de REO Veiling ter zake al zette over de landsgrenzen heen geven hier een eerste antwoord op een groeiende vraag naar lokaal geteelde groenten en fruit.

Deze internationalisering kan ook een keerzijde hebben. Getuige de vele beursgesprekken over de ‘Brexit’. De onduidelijkheid blijft groot over de modaliteiten waarin straks handel kan worden gedreven met het Verenigd Koninkrijk. Gesprekken op Fruit Logistica met de exporthandel maakten evenwel duidelijk dat de ‘Brexit’ ook opportuniteiten met zich mee kan brengen voor producten van West-Vlaamse bodem. Immers, door onze centrale geografische ligging en de gekende kwaliteit van onze groente-en fruitmerken associeert de Britse aankoper ons product spontaan met betrouwbaarheid. De vraag naar dergelijke producten zal ook na de boedelscheiding tussen Groot-Brittannië en Europa niet van de ene op de andere dag verdwijnen.

TOP